Ordensreglement for Tryggheim Forus Barne- og Ungdomsskole
§ 1 Formål
Ordensreglementet er fastsatt med hjemmel i friskoleloven §3-9 første ledd.
Formålet med reglementet er å bidra til å skape læring, trygghet, trivsel, respekt og toleranse. Reglementet skal fremme god orden og gode arbeidsvaner og slik legge til rette for et godt læringsmiljø. Reglementet gir bestemmelser om elevens rettigheter og plikter, orden og atferd, sanksjoner når reglementet brytes og saksbehandling ved sanksjoner.
Gud Ord og kristen etikk er grunnlag for norm og for liv og arbeid i skolen. Vi venter at alle elvene deltar aktivt med å bygge opp et trivelig og godt miljø ved skolen både ved atferd, orden i arbeid og sosiale aktiviteter.
§ 2 Virkeområde
Reglementet gjelder for alle elever ved skolen i undervisningstiden, i fritid på skolen og ved arrangementer utenfor skolen under skolens ledelse og ansvar, eller der skolen på annen måte er involvert/bidrar.
Når det gjelder mobbing eller andre krenkelser, vil grensene mellom skole og fritid kunne utviskes. Selv om krenkelsene eller mobbing skjer utenfor skolens område og utenfor skoletiden, vil disse kunne sanksjoneres etter skolens ordensreglement dersom de har sterk nok tilknytning til skolen og skolemiljøet. Mobbing eller andre krenkelser som skjer utenfor skoletiden og som er foranlediget av skolesituasjonen eller setter preg på den, vil derfor kunne omfattes av ordensreglementet1.
§ 3 Elevenes rettigheter og plikter
Eleven har rett på opplæring, hjelp og rettledning i samsvar med de bestemmelser som gjelder for skoleslaget til enhver tid.
Eleven forplikter seg til å rette seg etter bestemmelser i lov og forskrifter samt skolens reglement og instrukser.
Eleven har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Dette medfører også at eleven, i samarbeid med skolen, har en plikt til å være med å skape et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
Eleven/foresatte er pliktige til å betale skolepenger
§ 5 Orden
Elevene skal ha god orden. Det er god orden å
§ 6 Atferd
Elevene skal ha god atferd. Det er god atferd å
§ 7 Sanksjoner
Ved brudd på ordensreglementet kan skolen benytte disse tiltakene
Bruk av fysisk makt er ikke en lovlig sanksjon. § 47 og § 48 i straffeloven gir likevel skolens personale til en viss grad mulighet til å bruke fysisk makt for å hindre at elever skader seg selv eller andre, eller skader eiendom. De ansatte kan i enkelte situasjoner ikke bare ha en rett men også en plikt til å gripe inn i truende situasjoner ovenfor elever. En slik plikt vil ikke oppstå dersom inngripen medfører fare for den ansattes egen helse2.
Nedsatt orden karakter i orden eller atferd
For å sette karakter i orden og atferd har skolen et anmerkningssystem for å holde orden på et helhetsbilde av eleven og for å gi eleven en advarsel. Bruk av anmerkninger er ikke en sanksjon, men en loggføring av et regelbrudd.
Gjentatte brudd på ordensreglementet kan føre til nedsatt karakter i orden eller oppførsel. Normalt sett vil ikke enkelthendelser være avgjørende for karakter. Elev og foresatt vil bli varslet ved fare for nedsatt karakter. Ved fusk eller forsøk på fusk vil eleven normalt sett bli satt ned i karakter.
Skolebytte
I særlige tilfeller kan det, dersom omsynet til de andre elevene tilsier det, være et tiltak å tilbakeføre eleven til offentlig skole. I slike tilfeller fremmer skolestyret saken for hjemkommunen og hjemkommunen fatter eventuelt vedtak om tilbakeføring.
§ 8 Saksbehandling
Eleven sine retter
Tiltak som er enkeltvedtak og som kan påklages
Godkjent i skolestyret den 31.01.2018